Kolla aldrig ett möjligt scoop

Idag satt jag och researchade kring en jobbig typ som jag har fått på halsen, och sökte efter ett (olistat) telefonnummer som ofta används i pressmeddelanden. Det ledde mig till en märkligt sajt som låg som subdomän till TT:s sajt. Låg, för jag råkade, i mitt fumlande och en smula febriga försök att förstå mer om den, få den nerstängd. Domänen ifråga var nd.tt.se och den såg verkligen konstig ut:
google-cache-nd-tt.png

Bilden är från Googles cache och det känns ju skönt att den försvann, men samtidigt otroligt feltajmat, när man betänker att Aktuellt idag, tog upp hur lätt falska nyheter slinker in i nyhetsflödet.

För när jag hittade sajten, så skrev jag inte omedelbart en bloggpost om den, som en frisk och pigg Nikke skulle ha gjort, nej, jag frågade TT (eller egentligen alla som läser mina tweets) vad det kunde vara för något.

Och så, mitt under Aktuellt-inslaget, som kunde utgjort grunden för ett riktigt roligt scoop från min sida, så får jag svar från TT.
twitter-tt-om-nd.png

Svaret var ju perfekt, åtgärden perfekt, och när jag inser att jag har dödat mitt scoop så är de vänliga nog att gilla min postning. Det var snyggt. Jag är impad, och sörjer att jag inte gjorde på ett annat sätt.

Men å andra sidan så fick jag ju något att blogga om.

 
9
Kudos
 
9
Kudos